Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Dit is de Meander
    • Wat wij belangrijk vinden
    • Onderwijs op maat
    • Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben
    • Ons gebouw
    • Vreedzame school
    • Ons team
    • Schoolgids
    • Bestuur
    • Privacy verklaring
  • Aanmelden
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Vakantierooster en vrije dagen
    • Jaarkalender
    • Ziekmelden en verlof
    • Buitenschoolse opvang
    • Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
  • Betrokken ouders
    • Betrokken ouders
    • Ouderportaal
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
  • Contact
Modern Montessori
Wat wij belangrijk vinden
Bekijk ons gebouw
Een vreedzame school

Meandernieuws

Op deze pagina kunt u altijd de laatste Meandernieuws lezen. Daarnaast kunt u onder aan de pagina altijd oudere versies downloaden.

Meandernieuws mei 2021

Afgelopen maand is het niet gelukt om een Meandernieuws te maken. In plaats daarvan hebt u een aantal korte berichten van mij gehad. Gelukkig gingen ze niet allemaal over positieve besmettingen en groepen die daardoor in quarantaine moesten! Deze maand krijgt u wel weer het Meandernieuws en begin ik weer met een montesssorionderwerp, combinatiegroepen, of heterogene groepen zoals wij liever zeggen.

Heterogene groepen

In een vorig artikel is beschreven dat kinderen in heterogene groepen zitten, omdat ze in een gemeenschappelijke ontwikkelingsfase zitten. In dit artikel ga ik hier verder op in.

De meeste volwassenen hebben op een reguliere basisschool gezeten en kennen het klassikaal onderwijs als normaal. Je ging om met leeftijdsgenootjes en er waren oudere en jongere kinderen in andere klassen. In een gezin is het echter normaal dat er verschillende leeftijden zijn. Er zitten voor- en nadelen aan het hebben van kinderen van verschillende leeftijden in een groep. Een nadeel dat wel gehoord wordt is dat er minder vriendjes of vriendinnetjes in een klas zitten van dezelfde leeftijd. In een klas van bijvoorbeeld 27 kinderen zitten normaal gesproken 9 kinderen van elk leerjaar (bv groep 3-4-5). Daartegenover staat dat kinderen nu elkaar kunnen helpen. Jongere kinderen in de klas kunnen oudere kinderen om hulp vragen als ze vastlopen in een werkje. Door de leeftijdsverschillen heb je ook meer ontwikkelingsverschillen in een klas. Hierdoor wordt het ‘normaler’ dat een kind verder is met bepaalde stof dan een ander kind. Omdat het normaal is dat elk kind op zijn eigen niveau werkt, is de kans een stuk kleiner dat kinderen zich gaan vergelijken met andere kinderen en er een ongewenste competitie ontstaat op gebied van cognitieve ontwikkeling. Op montessorischolen is daarom vaak een prettiger pedagogisch klimaat dan op andere scholen. Kinderen krijgen meer de kans om hun eigen karakter te tonen, Ze hoeven zich niet aan te passen om een hogere positie in de pikorde te krijgen.

 

Begin juni alweer tijd voor de Cito E-toetsen

Door de tijdelijke schoolsluiting in januari en februari, hebben we dit jaar de M-toetsen later afgenomen dan gewoonlijk. Ook de rapporten en rapportgesprekken zijn hierdoor verschoven.

Het is niet mogelijk om de Cito eindtoetsen later af te nemen, omdat we anders in de knel komen met alle werkzaamheden voor de afronding van het schooljaar. Dat betekent dat de tijd tussen de twee toets afnames nu korter is dan andere jaren. Het kan zijn dat kinderen tussen de twee toestmomenten nu minder groei doormaken.

 

Extra geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs

U heeft waarschijnlijk in de media gelezen dat het onderwijs de komende 2,5 jaar extra geld krijgt. Door de periodes van schoolsluiting vanwege de coronapandemie zijn er kinderen die vertraging hebben opgelopen in hun ontwikkeling. Dat kan zijn in hun cognitieve ontwikkeling, maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling of in de ontwikkeling hun executieve vaardigheden. Alle scholen moeten op basis van de gegevens uit toetsen en observaties van hun leerlingen een zogenaamde schoolscan maken: hoe staan de kinderen er op onze school ervoor en wat kan helpen om de komende jaren een extra boost te geven aan hun ontwikkeling. Wij zijn hier nu druk mee bezig en gebruiken onder andere de uitkomsten van de cito M-toetsen hierbij. In juni maken we op basis van onze schoolscan het plan hoe we de extra middelen willen inzetten. Dit plan wordt ter advies voorgelegd aan de MR, voordat we het vaststellen en gaan uitvoeren. Het onderwerp komt zeker terug in het volgende Meandernieuws.

 

Samenstelling groepen volgend schooljaar

Afgelopen week hebben de ouders van kinderen in leerjaar 2, 3 en 4 het overzicht gekregen in welke groep 3-4-5 hun kind volgend jaar is ingedeeld. Ouders hadden voor de meivakantie kunnen laten weten bij welke kinderen ze hun zoon of dochter graag geplaatst zouden zien. Het is in bijna alle gevallen gelukt om elk kind met minstens één van deze kinderen in de groep te plaatsen.

De samenstelling van de overige groepen verandert volgend jaar niet. In de groepen 1-2 komen er natuurlijk wel een aantal nieuwe kinderen bij. De groepen starten met ongeveer 18 kinderen.

Welke leerkrachten volgend jaar in welke groepen werken is nog niet helemaal rond. Ik verwacht u hierover half juni te kunnen berichten.

 

Schoolvakanties en studiedagen

Afgelopen dinsdag heeft de MR positief geadviseerd over de planning van de schoolvakanties en studiedagen komend schooljaar. Hieronder vindt u het overzicht.

 

Wat

Wanneer

Herfstvakantie

Za 16 t/m zo 24 oktober 2021

Kerstvakantie

Za 25 december 2021 t/m zo 9 januari 2022

Voorjaarsvakantie

Vrij 25 februari t/m zo 6 maart 2022

Tweede Paasdag

Ma 18 april 2022

Meivakantie

Za 23 april t/m zo 8 mei 2022

Hemelvaart

Do 26 mei 2022

Tweede Pinksterdag

Ma 6 juni 2022

Zomervakantie

Za 9 juli t/m zo 21 augustus

 

 

Studiedag 1 en 2

Do 16 en vrij 17 september 2021

Studiedag 3

Woensdag 17 november 2021

Piekdag 1

Donderdag 10 februari 2022

Studiedag 4

Woensdag 16 maart 2022

Studiedag 5

Vrij 27 mei 2022 (dag na Hemelvaart)

Studiedag 6

Di 7 juni 2022 (dag na Pinksteren)

Piekdag 2

Maandag 20 juni

 

N.B. voor de kinderen van groep 8 geldt dat zij op beide piekdagen (donderdag 10 februari en maandag 20 juni) wel les hebben.

 

Zoals u kunt zien, zijn de eerste twee studiedagen al in september, op donderdag 16 en vrijdag 17 september. Hiervoor is gekozen om met het team en de nieuwe directeur een goede start te maken in het nieuwe schooljaar.

 

Het is weer tijd voor de moestuintjes

Sinds de meivakantie zijn de kinderen van de groepen 3-4 enthousiast aan de slag gegaan in de moestuintjes achter onze school. Een aantal kinderen hadden thuis al een plantje opgekweekt en deze zijn nu in grond gezet. Er wordt druk met gieters gesjouwd, onder toeziend oog van beide leerkrachten. Omdat het om een buitenactiviteit gaat, kunnen er ook enkele ouders meehelpen. Heel fijn.

 

Ouderraad wil graag uitbreiden met nieuwe leden

Ben jij de ouder/verzorger die het leuk vindt om te helpen op school? Wil jij school een feestje maken voor de kinderen door het organiseren van o.a. de intocht van Sinterklaas, de Kerstborrel, Pasen, Parade M, de Avondvierdaagse en de Musical voor groep 8?

Dan zoeken we jou!

Je verdeelt de taken goed, samen met je andere OR-collega’s en een aanspreekpunt vanuit school,  want veel mensen zijn natuurlijk ook druk thuis en/of met het werk.

De Ouderraad bestaat nu uit 4 personen, waarvan drie personen volgend jaar een zoon of dochter in groep 8 hebben: we zoeken dus versterking! Je kunt het komende jaar al rustig meelopen, zodat je al wat ervaring kunt opdoen.

We kunnen ons voorstellen dat je wellicht vragen hebt en nieuwsgierig bent wat het precies inhoudt, daarom organiseren we binnenkort een online Zoom-sessie waar je bij aan kunt schuiven. Houd daarvoor Social Schools goed in de gaten of stuur alvast een mailtje!

Hopelijk tot snel!

De Ouderraad,

Angenietje, Sanna, Susan en Yvette

or.meander@spoutrecht.nl

 

 

Meandernieuws maart 2021

Wat later dan gebruikelijk krijgt u hierbij het Meandernieuws van maart. Deze keer geen apart stukje over montessorionderwijs, maar een korte terugblik op de studiedag van afgelopen maandag, die helemaal in het teken stond van montessorionderwijs. Voor de cursisten van de montessoriopleiding was de dag onderdeel van hun opleiding. Voor de andere collega's een dag om hun kennis weer op te frissen.

Terugblik studiedag 22 maart

Afgelopen maandag hebben we een geslaagde studiedag gehad. De ochtend stond in het teken van de voorbereide omgeving, een belangrijk aspect van montessorionderwijs. Een lokaal dat goed ingericht is, met materiaal dat er aantrekkelijk uitziet, nodigt uit tot leren. Het is belangrijk dat kinderen zelf materiaal of opdrachten kunnen pakken om meteen bij de start van de dag aan het werk te kunnen gaan. Alle leerkrachten hebben hun eigen lokaal en de inrichting van hun kasten kritisch onder handen genomen. De ochtend vloog voorbij!

In het middagprogramma hebben de cursusleiders met ons de montessori leerlijnen doorgenomen van taal en een onderdeel van rekenen (de machten). Daarbij is geoefend met al het matriaal, van onderbouw tot groep 8.  De cursusleiders gaven voorbeeldlesjes, die de leerkrachten vervolgens weer op elkaar oefenden. Voor de collega's met een montessoridiploma was het materiaal natuurlijk niet nieuw. Toch moesten ze soms weer even nadenken hoe ermee te werken. Het enthousiasme van hun eigen montessoriopleiding kwam weer helemaal terug. De kinderen van groep 1-2b reageerden de volgende dag met: “we hebben een nieuw lokaal!”.  Hieronder een impressie:

Reminder: volgende studiedag op vrijdag 23 april

We merken dat niet alle ouders de planning van onze studiedagen goed in hun agenda hebben staan. Misschien komt het doordat veel dingen dit jaar anders lopen dan gepland. De volgende studiedag is op vrijdag 23 april. De meivakantie van de kinderen start daardoor dit jaar een dag eerder.

Vrijdag 2 april paasontbijt

Het weekend van 3, 4 en 5 april is het Pasen. Traditiegetrouw organiseert de Ouderraad dan altijd samen met de leerkrachten en klassenouders een paasontbijt voor alle kinderen. Dit jaar kunnen de klassenouders er jammer genoeg niet bij zijn. Het ontbijt gaat voor de kinderen natuurlijk wel gewoon door. Elk kind krijgt een eigen ontbijtje en de leerkrachten zorgen voor een feestelijk gedekte tafel. Volgende week krijgt u van uw eigen leerkracht nog een bericht over wat uw kind mee moet nemen naar school.

Alternatief programma voor de kampen

Met meerdere groepen op kamp en gezamenlijk slapen in slaapzalen is jammer genoeg ook dit schooljaar niet verantwoord. Vorig jaar was het te kort dag om voor de groepen 6 t/m 8 een alternatieve activiteit te organiseren. Dit jaar komt er wel een alternatief programma. Voor de kinderen van de groepen 5-6 en 7 wordt het een dagprogramma per groep, voor de kinderen van groep 8 zit in programma ook een overnachting: “de nacht van 8”. De datum waarop dit allemaal gaat gebeuren is maandag 21 juni.  De leerkrachten bedenken nu allemaal voor hun eigen groep een spetterend buitenprogramma, met veel actie. De dag erna zijn alle kinderen vrij, wat vooral voor de groep 8-ers wel nodig zal zijn! In hoeverre ouders mee kunnen helpen op deze dag, kunnen we nu nog niet helemaal overzien. We hebben goede hoop dat dit wel mogelijk zal zijn nu er binnenkort zelftesten beschikbaar komen.

De schoolreisjes voor de kinderen van de groepen 1-2 en 3-4 stonden al gepland op 21 juni. We gaan ervanuit dat deze door kunnen gaan, met mogelijk enkele aanpassingen. We denken dat het dan ook mogelijk is om ouders als begeleider mee te laten gaan.

Centraal aanmeldsysteem voor basisscholen in Utrecht  

De gemeente Utrecht is bezig met een centrale procedure voor de aanmelding van vierjarigen voor het basisonderwijs. Het basisidee is dat er een centraal aanmeldformulier komt, waarop ouders hun kind (digitaal of op papier) kunnen aanmelden voor enkele scholen in hun woonomgeving. Er volgt loting als er voor bepaalde scholen meer inschrijvingen zijn dan plaatsing. Doel is om gelijke kansen te waarborgen voor alle ouders. Nu komt het voor dat sommige ouders hun kind al op hele jonge leeftijd inschrijven, waardoor ouders die hun kind later inschrijven niet meer terecht kunnen op de school van hun voorkeur. Het is de bedoeling dat dit systeem vanaf volgend schooljaar in werking treedt. Ouders van kinderen die na 1 oktober 2018 geboren zijn, krijgen met deze nieuwe manier van werken te maken. De huidige voorrangsregeling voor jongere kinderen uit een gezin dat al kinderen bij ons op school heeft, blijft gewoon gelden.

 

Meandernieuws februari 2021

Na een nieuwe periode van thuisonderwijs, zijn alle kinderen sinds vorige week gelukkig weer op school. Het is fijn om alle kinderen weer te zien spelen en leren. De leerkrachten genieten ervan om weer echt met kinderen in gesprek te kunnen zijn. Uitleggen van lesstof gaat toch echt een stuk gemakkelijker zo! De kinderen vinden het ook fijn om elkaar weer te zien en er wordt vol overgave gespeeld op het schoolplein. Het is wel heel jammer dat we eind vorige week al een groep kinderen naar huis moesten sturen vanwege de besmetting van een leerling. Gelukkig lijkt het erop dat het bij deze ene besmetting blijft.

Ik pak de draad van het maandelijkse Meandernieuws nu weer op, met ook deze keer een stukje over een van de kenmerken van montessorionderwijs. Deze keer gaat het over de heterogene groepen.

Heterogene groepen

In het montessorionderwijs kennen we heterogene groepen. In deze groepen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. In de onderbouw zitten kinderen van groep 1 en 2 (4-6 jaar). Vanaf volgend jaar zitten bij ons op school in de middenbouw kinderen van groep 3-4-5 bij elkaar (6-9 jaar). Vanaf het schooljaar erna geldt dit ook voor de bovenbouw. Dan zitten daar kinderen van de groepen 6-7-8 bij elkaar (9-12 jaar). Maria Montessori zag dat kinderen in deze leeftijdsgroepen in een ontwikkelingsfase zitten die ze verbindt. 

In de leeftijd voor de basisschool ontwikkelt het kind zich en neemt onbewust veel informatie op uit de omgeving. De ontwikkeling wordt gestimuleerd door het kind voldoende indrukken en ervaringen aan te bieden. 

3-6 jaar 

In deze periode doen de kinderen bewust indrukken op. Het kind wil zelf handelen en heeft aandacht voor het precieze verloop van handelingen. Het is de 'gevoelige periode' voor het opdoen van zintuiglijke ervaringen, voor waarnemingen in de omgeving, voor het leren van woorden en voor omgang met situaties uit het dagelijks leven. Het herhaalt met plezier vele malen de aangeleerde handelingen vanuit een innerlijke behoefte deze te oefenen. Van groot belang is een goed voorbereide omgeving waarin het kind aan zijn behoefte tot ontwikkeling kan en mag voldoen. De lokalen van de onderbouwgroepen zijn ingericht om actief deze vorm van ontwikkeling te ondersteunen.

  6 tot 9 jaar

In deze periode willen kinderen gezamenlijk activiteiten ondernemen. Hun belangstelling voor normen, waarden en regels is groot. Ze zijn in de gevoelige periode voor het verzamelen van kennis. De behoeften van kinderen veranderen. Zij willen zich nu aansluiten bij anderen en vooral samen activiteiten ondernemen. 

9 tot 12 jaar

de wetenschapper Het kind gaat verbanden zien tussen feiten waarmee het in aanraking komt en bouwt zo een wereldbeeld op. Het denkt na over de plaats van de mens in die wereld en wil inzicht krijgen in de cultuur waarin het leeft. Ze zijn in de 'gevoelige periode' voor het opnemen van kennis en het verkrijgen van inzicht in de cultuur waarin ze leven. Montessori vindt het belangrijk dat kennis en maatschappelijke en sociale ervaringen tegelijkertijd worden verworven. Wij noemen dat tegenwoordig het leren omgaan met normen en waarden. Hier ligt de basis voor de maatschappelijke vorming. 

 

Aanpassing jaarplanning komende periode

Eerder heeft u van ons een bericht gehad over aanpassingen in de jaarplanning als gevolg van de tijdelijke sluiting van de school. Omdat dit al weer enige tijd geleden was, herhaal ik deze informatie hier voor u. We starten in de groepen 2 t/m 8 op 8 maart, de tweede week na de voorjaarsvakantie met de Cito M-toetsen. We vinden het belangrijk dat de kinderen eerst een week gewoon onderwijs gehad hebben, voordat we met de toetsen starten. De oudergesprekken verschuiven naar de week van 29 maart tot 2 april, zodat de leerkracht u tijdens dit gesprek ook kan laten weten hoe uw kind de toetsen gemaakt heeft. Hiervoor krijgt u tijdig via Social Schools de mogelijkheid om uzelf in te plannen.

De uitkomsten van de Cito M-toetsen kunnen we deze keer niet goed vergelijken met de M-toetsen vorig jaar, vanwege de periodes waarin de kinderen niet op school zijn geweest. We zullen ze nu vooral gebruiken als meetmoment waar alle kinderen staan en om te bepalen waar we extra accent op moeten leggen in ons onderwijs de rest van dit schooljaar.

 

Donderdag rapport mee naar huis

Ik zag vanmorgen veel kinderen met hun rapportmap binnenkomen. Dat is mooi, want de leerkrachten kunnen dan vanmiddag en morgen de nieuwe rapporten toevoegen. Donderdag krijgen de kinderen hun rapport mee naar huis. Het rapport is gebaseerd op de periode vanaf het begin van het schooljaar tot half december. De kinderen hebben in de periode daarna natuurlijk ook doorgeleerd en doorgewerkt thuis, maar de leerkrachten hebben over de periode daarna tot de heropening van de school de minder zicht over wat de kinderen echt beheersen. Als hen in de thuiswerkperiode opvallende zaken zijn, wordt dit wel in het rapport vermeld.

Voor de kinderen van de groepen 3 t/m 6 geldt daarnaast dat wij bij hen minder toetsen hebben afgenomen. We werken immers niet meer met methodes voor Taal en Rekenen, maar met het nieuwe montessorimateriaal. In het rapport vermelden de leerkrachten daarom bij Taal en Rekenen welke doelen de afgelopen periode zijn aangeboden. Het nog niet haalbaar gebleken om in dit rapport al met behulp van Mijn Leerlijn op te nemen welke doelen de kinderen al beheersen en op welk niveau. In het eindrapport dit schooljaar zullen wij dit wel in het rapport opnemen.

 

Afspraken over onlineonderwijs bij afwezigheid kinderen komende periode

Vanaf 8 februari geldt dat alle kinderen van een groep minimaal 5 dagen niet naar school kunnen komen, als een kind of de leerkracht positief getest is op corona. Afgelopen vrijdag hebben we hier voor het eerst mee te maken gehad. Na 5 dagen kunnen kinderen dan getest worden op corona en bij een negatieve testuitslag weer naar school komen. Dit kan de komende tijd vaker voorkomen. Voor de leerkracht(en) betekent dit dan dat een deel van de kinderen op school is en daar les krijgt en een deel van de kinderen thuis is.  Natuurlijk geven we de kinderen die thuis zijn dan ook schoolwerk wat zij thuis kunnen doen. De begeleiding van de kinderen thuis zal beperkter zijn dan in de afgelopen periode, toen alle kinderen thuis waren. We hebben met elkaar besproken wat u in dergelijke situaties van ons kunt verwachten. Hieronder zet ik dit voor u op een rij:

  • Als een kind ziek thuis is, vinden we het belangrijk dat het kind uitziekt en geven wij geen schoolwerk voor thuis.
  • Voor individuele kinderen die thuisblijven, vanwege een van de volgende redenen:
    • Ouders maken zich zorgen over het risico op een besmetting op school;
    • Vanwege een besmetting in de groep, kan het kind niet naar school;
    • Het kind is verkouden en kan daarom niet naar school,

hebben we de volgende afspraken gemaakt:

De leerkracht zorgt voor een weektaak en videobelt 1x per week met het kind. Voor kinderen van de groepen 3-4 verzorgt de leerkracht een werkpakket en kunnen ouders ook werkschriften ophalen. De leerkrachten van de groepen 1-2 maken voor kinderen die langer dan een week afwezig zijn een werkpakketje met basisopdrachten, aangevuld met werkjes vanuit het thema van de periode. Voor de kinderen vanaf groep 5 zal het werk hoofdzakelijke online via Snappet klaargezet worden. In het algemeen start de leerkracht hiermee vanaf de tweede dag dat een kind niet op school is. Kinderen kunnen op de eerste dag dat zij thuis zijn al via Snappet opgaven maken uit hun werkpakket.

In gevallen waarin een hele groep thuis is vanwege een besmetting in de klas, schakelt de leerkracht over naar onlineonderwijs, zoals dit in de afgelopen periode gegeven werd. Het kan voorkomen dat de leerkracht hiertoe niet in staat is, omdat deze zelf hiervoor te ziek is. Dan proberen we intern voor vervanging te zorgen door een andere leerkracht.

 

Afscheid eind dit schooljaar

Eind dit schooljaar neem ik afscheid als directeur van deze school, omdat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt. Ik geef dan het stokje door aan mijn opvolger. Omdat intern al langer bekend was dat voor volgend schooljaar een nieuwe directeur benoemd moet worden, kon er tijdig gestart worden met de wervingsprocedure. In overleg met de MR is een benoemingsadviescommissie samengesteld en met inbreng vanuit het team een profiel opgesteld. Binnenkort verschijnt de advertentie op de website van SPO en op alle andere wervingskanalen. Het streven is dat voor de zomervakantie een opvolger benoemd kan worden, zodat ik voor een goede overdracht kan zorgen. De opvolger zal het veranderingsproces naar een mooie en eigentijdse montessorischool verder kunnen vormgeven. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen met het team dat hier al twee jaar met veel inzet aan werkt!

 

Personele zaken

Juf Lindy verwacht eind juni haar derde kind. De ouders van de groepen 1-2a en 3-4b zijn hiervan al op de hoogte, maar er zijn vast nog ouders van kinderen in andere groepen die les van haar gehad hebben. Daarom vermeld ik het ook in dit Meandernieuws. Vanwege de corona pandemie, geldt voor zwangere leerkrachten dat zij vanaf de 28e week van hun zwangerschap 1,5 meter afstand moeten houden van kinderen. Dat betekent dat Lindy eerder stopt met haar lesgevende taken. Vanaf begin april wordt zij hiervoor vervangen.

Juf Marjolijn (groep 5-6c en groep 7a) en Juf Elisa (groep 1-2a) zijn al langere tijd ziek. Beiden zijn aan het re-integreren en doen nu aangepast werk. Daarmee helpen ze hun collega’s, wat heel welkom is in deze drukke tijden. Het is nu nog niet te zeggen per wanneer zij hun lesgevende taken weer op zich kunnen nemen.

 

Meandernieuws November 2020

Na een weekje herfstvakantie wordt er nu weer volop geleerd door de kinderen. Het is wel te merken dat in het griepseizoen beland zijn. Er zijn vaker kinderen ziek en ook onder leerkrachten is er vaker iemand verkouden, met alle uitval van dien. En inmiddels zijn er ook enkele leerkrachten voor langere tijd uitgevallen, waaronder juf Elisa (groep 1-2a) en juf Adinda (groep 5-6a), naast juf Marjolijn (groep 5-6b) die voor de zomervakantie al uitgevallen was. Gelukkig gaat juf Adinda deze week weer starten.

Tot nu toe lukt het meestal nog om leerkrachten die ziek zijn, of in afwachting van de uitslag van een coronatest, te vervangen. Wel is het merkbaar dat er vaker een beroep gedaan wordt op de invalpool, waardoor er soms niemand meer beschikbaar is. Ik ben heel blij dat er dan teamleden zijn die een dag extra willen werken, zoals afgelopen week!

 

Vrije werkkeuze

Zoals gebruikelijk vindt u ook in deze nieuwsbrief weer een stukje over montessorionderwijs, deze keer over de vrije werkkeuze.

De boeken van Luc Stevens zijn bekende bronnen voor pabostudenten. Stevens laat zien dat onder andere autonomie een van de belangrijke motivatoren is voor kinderen. Door kinderen zelf invloed te laten hebben waar ze aan werken, geef je ze autonomie over hun eigen leerproces. De leerdoelen zijn vastgelegd in de Nederlandse wet. Hier zit geen ruimte in voor autonomie, behalve dan dat er extra doelen gekozen kunnen worden.

Om de leerdoelen te bereiken, kan wel autonomie worden geboden aan het kind, door ze zelf te laten kiezen waar ze aan willen gaan werken en in welke volgorde. Uiteraard zijn kinderen verschillend en kunnen sommige kinderen de vrije werkkeuze beter toepassen dan andere kinderen. De leerkracht zal hierop inspelen door die kinderen die het nodig hebben hierbij te helpen. Als kinderen hun werk zelf plannen, dan is de kans groter dat ze zich aan de planning zullen houden. Een planning kan wel eens te krap zijn opgesteld of te ruim. De leerkracht bespreekt dat dan met het kind en stelt samen met het kind vast dat er te veel of te weinig werk gepland was in de planperiode.

De vrije werkkeuze is voor kinderen net zo belangrijk als voor volwassenen op het werk, om plezier in het leren of werken te blijven behouden. 

 

Aan het werk met de nieuwe rekenkasten

In de groepen 3-4 en 5-6 wordt dit jaar voor het eerst gewerkt met de nieuwe montessori rekenkasten. Aan het begin van het jaar hebben de leerkrachten hier al iets over verteld in de informatiebijeenkomsten. Ik kan me voorstellen dat ouders benieuwd zijn hoe het in de praktijk werkt. We kunnen nu helaas geen inloopmoment organiseren, maar we kunnen wel een paar foto’s laten zien:

Het was voor de leerkrachten even wennen (en vooral veel uitpakken!) om te zien hoe de nieuwe rekenkasten opgebouwd zijn. Eind vorig jaar hebben zij hierover een workshop gehad. Al werkende komen er toch weer nieuwe vragen op. De leerkrachten komen regelmatig bij elkaar om ervaringen te delen en lopen ook vaak even bij elkaar binnen na schooltijd. In maart staat een hele studiedag op het programma over rekenen.

We zien aan de kinderen dat ze het leuk vinden om met alle verschillende opdrachtenkaartjes te werken. Ze zijn heel betrokken en het lukt ze nu al om langere tijd zelfstandig te werken, ook als het wat lastiger is. We hopen later dit schooljaar nog een open lesmoment te kunnen organiseren, zodat de kinderen zelf meer kunnen vertellen aan welke doelen ze werken en welke opdrachtenkaartjes daarbij horen.

 

Sinterklaasviering dit jaar

Vanwege de bijzondere situatie die ontstaan is door de coronapandemie, is het dit jaar niet mogelijk om de Sint buiten op het plein te laten aankomen en toe te zingen. Er is geen mogelijkheid om ouders die dat willen op 1,5 meter afstand van elkaar te laten kijken. Dat vinden we natuurlijk jammer, want het is wel een van de hoogtepunten van het jaar voor de kinderen.

We hebben besloten dat Sint wel op school komt, maar met de nodige aanpassingen. We vieren Sinterklaas op vrijdag 4 december. De school gaat die dag voor alle kinderen om 12.15 uur uit.

Sint zit dit jaar in de aula op het podium om de kinderen per groep te ontvangen. Hij wordt geassisteerd door een of twee pieten, die ook op het podium blijven. De kinderen van de groepen 1 t/m 4 gaan om de beurt per groep naar de aula. We zorgen ervoor dat de aula er feestelijk uitziet. Kinderen die iets willen zeggen, zingen of voordragen, gaan op een stoeltje bij het podium zitten of staan. Alle kinderen krijgen een klein cadeautje en wat lekkers (verpakt).

De kinderen van de groepen 5 t/m 8 maken voor elkaar surprises en een gedicht. Die worden in de eigen groep uitgepakt en voorgelezen. Als er nog tijd over is, doen we daarna een spel met de kinderen of kijken nog een filmpje. De Sint komt in deze groepen dit jaar niet langs. We zorgen wel dat er voor alle kinderen iets lekkers is. Ook dat is verpakt. We houden daarbij rekening met allergieën die bij ons bekend zijn.

Het is jammer genoeg dit jaar niet mogelijk om de klassenouders mee te laten helpen in de groepen.

Ondanks deze beperkingen, gaan we er een feestelijke ochtend van maken op 4 december.

Alle kinderen zijn 4 december vanaf 12.15 vrij

 

De kernpartners van de school

Als school willen we het beste voor elk kind. Daarin werkt de leerkracht met u samen en als dat nodig is, betrekken we ook een van onze intern begeleiders hierbij. Als school hebben we een aantal kernpartners waarmee we samenwerken om alle kinderen de goede begeleiding te bieden. Die kernpartners zijn: de jeugdgezondheidszorg (JGD), het Buurtteam, de afdeling leerplicht en het Samenwerkingsverband PO. Met al deze partners hebben we jaarlijks een overleg om elkaar te informeren over onze werkwijze, de samenwerking te evalueren en afspraken te maken over het komende jaar. Dit jaar hebben we afgesproken om u in onze nieuwsbrief wat meer te vertellen over het werk van deze kernpartners. Hieronder stellen de medewerkers van de Jeugdgezondheidszorg en het Buurtteam zich nader aan u voor:

 

Jeugdgezondheidszorg

Beste ouders, 

Wij zijn als Jeugdgezondheidszorg (JGZ) een van de kernpartners van de school De Meander. De andere kernpartners zijn leerplicht, Samenwerkingsverband en Buurtteam.  

Mayra van Uum en Veronique Kegels zijn beiden jeugdverpleegkundige 4-12 jaar. Anusjka Cooman is jeugdarts 4-12 jaar. Wij zijn werkzaam in de wijken Vleuten en de Meern en verbonden aan jullie school. Onze locatie bevindt zich in Julius Gezondheidscentrum Vleuterweide. 

De JGZ is gericht op het bevorderen van de gezonde groei en ontwikkeling van leerlingen op Utrechtse scholen. Wij nodigen alle leerlingen uit groep 2, groep 5 en groep 7 van de basisschool uit voor een preventief gezondheidsonderzoek. Bij het onderzoek wordt gekeken hoe de leerling zich lichamelijk en psychisch ontwikkelt. Verder wordt er onderzoek gedaan naar de groei, het gewicht, het gehoor en het zicht. Ook wordt er een lichamelijk onderzoek gedaan. Tijdens het gesprek worden onderwerpen als opvoeding, omgang met vriendjes en het leren op school besproken. Voor de ouders en de leerling is er de gelegenheid om vragen te stellen over de ontwikkeling en de opvoeding van de leerling. 

De onderzoeken in groep 2, 5 en 7 worden uitgevoerd door de jeugdarts, jeugdverpleegkundige en/of assistente. De jeugdverpleegkundige en de jeugdarts hebben een beroepsgeheim. Alleen met toestemming van de ouders/verzorgers vindt overleg plaats met de school of andere instanties. Naast het preventief gezondheidsonderzoek kunnen ouders/verzorgers en de school een aanvraag doen voor een tussentijds onderzoek of een gesprek met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige.  

Met de huidige corona maatregelen kan het zijn dat de gezondheidsonderzoeken op locatie niet door kunnen gaan. Wel kunnen gesprekken plaatsvinden via (beeld)bellen. Helaas zijn we in deze tijden genoodzaakt om onze werkwijze continu bij te stellen.  

Heeft u vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met het algemeen nummer van JGZ: 030-2863300, dan wordt u vervolgens teruggebeld door de jeugdarts of jeugdverpleegkundige.  

Voor verdere informatie over de jeugdgezondheidszorg kunt u kijken op https://www.jeugdengezinutrecht.nl. Op deze site kan u zich ook opgeven voor gratis interactieve webinars die voor ouders georganiseerd worden met allerlei verschillende onderwerpen zoals bijvoorbeeld: Hoe hou je het gezond en gezellig aan tafel?, Slapen en Contact met school: voor jou en je kind.  

Wellicht tot ziens of horens. 

 

Vriendelijke groeten, 

Anusjka, Mayra en Veronique  

 

Buurtteam

Buurtteam: even voorstellen…

Vanaf januari 2015 zijn er in alle wijken van Utrecht Buurtteams actief. Alle inwoners van Utrecht kunnen bij het Buurtteam terecht met vragen en problemen die ze zelf niet meer goed kunnen oplossen. In de Buurtteams werken professionals met verschillende expertises. U kunt terecht met vragen over bijvoorbeeld opvoeden en opgroeien, echtscheiding, werkeloosheid, huiselijk geweld, psychische problemen, schulden en meer.

De school werkt samen met vier kernpartners aan optimale ondersteuning voor leerlingen. Namelijk Leerplicht, Jeugdgezondheidszorg (JGZ), het Samenwerkingsverband (SMV) en de Buurtteams. Vanuit deze samenwerking zijn we als Buurtteam De Meern verbonden met de Meander en zijn we er samen voor alle leerlingen en ouders/verzorgers. We denken ook mee met leerkrachten en intern begeleiders in het vormen van een veilige omgeving waar kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het is mogelijk dat de IB-er of leerkracht u adviseert om contact met ons op te nemen of dat school u uitnodigt voor een gesprek samen met het Buurtteam, waarbij school ons bij u introduceert. De hulpverlening van het buurtteam is op vrijwillige basis. De gezinswerkers vanuit het Buurtteam kunnen betrokken worden wanneer ouders en/of leerlingen en scholen hulp willen bij het oplossen van of het meedenken over een probleem dat zij ervaren. Meer informatie over de Buurtteams vindt u op www.buurtteamsutrecht.nl

 

ü  Wij zijn professionals en kennen de wereld van zorg, welzijn, wonen en werk goed. Onze ondersteuning duurt zo kort/lang als nodig.

ü  Aan de ondersteuning zijn voor de gezinnen geen kosten verbonden.

ü  We denken met u mee, zoeken samen met u naar een oplossing die bij uw gezin past en bieden concrete hulp. Het gaat erom dat u zelf weer verder kunt.

ü  We zijn actief in de wijk en in de stad Utrecht en werken samen met diverse partijen zoals scholen, JGZ, Samenwerkingsverband en leerplicht.

ü  Deze samenwerking gebeurt altijd met toestemming en in afstemming met u als ouder.

ü  Als er naast de ondersteuning van het buurtteam nog andere zorg nodig is, kunnen wij aanvullende zorg betrekken.

 

Bereikbaarheid

Wij zijn op diverse manieren bereikbaar, u kunt ons bellen, mailen of langskomen:

tel:         030 7400517
adres:   de Dompelaar 1D (langsgaan kan van maandag tot en met vrijdag 09:00-13:00 uur)
e-mail:  demeern@buurtteamsutrecht.nl
 

Aan de Meander school zijn gezinswerkers van het buurtteam de Meern verbonden. Zij zijn rechtstreeks bereikbaar, telefonisch of per mail

Juul Wichgers, 06 29793808, juulwichgers@jeugd.buurtteamsutrecht.nl

Amber Uijthoven, 06 82219879, amberuijthoven@jeugd.buurtteamsutrecht.nl

 

Meandernieuws Oktober 2020

De eerste schoolvakantie komt er alweer aan. De kinderen hebben de afgelopen periode hard gewerkt en een weekje vrij is dan fijn. De mogelijkheden om erop uit te gaan zijn jammer genoeg beperkt door de huidige omstandigheden. Tegelijkertijd is er in de eigen omgeving genoeg te doen, als het weer een beetje meezit. En ook thuis een lekker boek lezen als het regent is ook vakantie!

Ik hoop iedereen uitgerust en gezond op 26 oktober weer op school te zien!

Ook deze keer ga ik hier weer in op een van de aspecten van montessorionderwijs. Deze keer gaat het over het gebruik van montessorimaterialen. 

Gebruik montessorimaterialen

Op De Meander gaan we meer en meer montessorimaterialen gaan gebruiken in de groepen. We willen kinderen graag inzicht geven in de leerstof van concreet naar abstract. Het materiaal maakt een vloeiende overgang mogelijk van concreet, via symbolisch naar een abstract denkniveau. Daarna is de stap naar abstractie (opschrijven in letters of uitwerken in cijfers) eenvoudiger.

Het materiaal heeft onder andere de volgende kenmerken:

  • ·        Aantrekkelijk om de zelfwerkzaamheid te bevorderen.
  • ·        Controle van de fout om de autonomie te ondersteunen.
  • ·        Isolatie van de eigenschap om te focussen op het leerdoel.

Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit en nodigt uit om mee te gaan en blijven werken. De vormen en kleuren en materiaalkeuze zijn herkenbaar voor de kinderen en aantrekkelijk. Hierdoor en door de manier waarop kinderen ermee kunnen werken, gaan ze echt in hun bezigheid op. Dit heeft een grote vormende waarde.

Het materiaal is vaak zelfcorrigerend. De kinderen kunnen zonder inmenging van de leerkracht hun fouten zelf ontdekken. Dit ondersteunt de autonomie van het kind (leer mij het zelf te doen). Daarnaast is het materiaal ontwikkeld om een eigenschap te isoleren. Als bijvoorbeeld het optellen centraal staat, zal het materiaal geen andere eigenschappen ondersteunen. Door maar één leerdoel aan te bieden in het materiaal, is dit makkelijker te herkennen dan als het complexer materiaal zou zijn.

In het materiaal dat wij vanaf dit jaar in de groepen 1 t/m 6 gebruiken zit een leerlijn voor rekenen en taal van onderbouw (leerjaar 1 en 2), middenbouw (leerjaar 3, 4 en 5) naar de bovenbouw (leerjaar 6-7-8). De materialen worden voor oudere kinderen abstracter.

Als een kind voor het eerst met een nieuw montessorimateriaal aan de slag gaat, geeft de leerkracht een lesje. Daarna kan het kind verder met het materiaal werken. Als het werkje niet op de tafel past, kan het kind op een kleedje op de grond gaan werken.

 

Afsluiting project Geschiedenis

Vandaag hebben wij met alle kinderen in de leerwereld het project Geschiedenis afgerond. Alle groepen hebben gewerkt aan een mini-tentoonstelling van hun groep op een tafel in de leerwereld. De liedjes die kinderen geoefend hebben zijn ten gehore gebracht en de kinderen hebben elkaars werk bewonderd. Omdat het nu niet mogelijk is om alle ouders te laten kijken in de school, hebben we een kort filmpje gemaakt. Het was heel mooi om te zien hoe enthousiast en serieus de kinderen de afgelopen periode bezig zijn geweest met het project!

De groepen 3 t/m 8 hebben op 25 september een voorstelling gehad in het kader van het project. Afgelopen woensdag waren de groepen 1-2 aan de beurt. Ze hebben genoten van de voorstelling “Tijdmachien”.

Geen schoolfotograaf dit jaar

Door alle beperkingen in verband met de corona pandemie, hebben we besloten dit jaar geen schoolfotograaf te laten komen voor de kinderen. We willen de aanwezigheid van andere volwassenen in ons schoolgebouw tot een minimum beperken. Het afstand houden van de kinderen bij het maken van de foto’s vraagt ook om allerlei kunstgrepen en kost extra tijd. Wel zullen de leerkrachten de komende periode van elke groep een groepsfoto maken.

 

Save de date: donderdag 28 januari

Als het mogelijk is, willen wij u op donderdag 28 januari graag in de school ontvangen om alle ouders bij te praten over de ontwikkelingen in ons onderwijs. Mocht het niet in de school kunnen, dan zorgen wij voor een onlinepresentatie. Maar liever zien wij u allemaal weer een keer in de school! Wilt u de datum in ieder geval in uw agenda noteren?

 

Groepen Apollo 11 blijven enkele weken langer

De oplevering van de uitbreiding van OBS Apollo 11 loopt wat vertraging op door het regenachtige weer van de afgelopen weken. Daarom kunnen zij nog niet in de herfstvakantie terugverhuizen naar hun eigen gebouw. De verhuizing is nu gepland op woensdagmiddag 11 november.

 

Installatie nieuwe mediatoren

Afgelopen maand was er op school een mediator-training die in het voorjaar 2020 niet heeft door kunnen gaan vanwege de coronacrisis. Alle aspirant mediators hebben na afloop van de training een examen gedaan. Met trots kan ik melden dat alle leerlingen die mee hebben gedaan aan de training, zijn geslaagd. Zij hebben ondertussen hun diploma van mij gekregen en er zijn er foto’s gemaakt voor het mediatorenbord. 

Jammer genoeg konden we nu geen afscheid nemen van de “oud” mediatoren omdat die al van school af zijn. Na de herfstvakantie starten we definitief met het buitenrooster. 

We zijn blij dat er ook dit schooljaar weer genoeg kinderen zijn die mediator willen worden, zij staan te trappelen om te mogen beginnen. Hieronder staan de foto’s van alle mediatoren voor dit schooljaar. Eind, dit schooljaar komt er een nieuwe training voor het schooljaar 2021-2022. Een aantal kinderen (Suze, Sara, Nina, Noor, Lore, Evi, Anouk uit groep 8b en Pepijn, Kaan, Laila en Evie uit groep 8a) waren al mediator (eind groep 6) en die staan hieronder ook afgebeeld. 

Gefeliciteerd allen! 

 

Meandernieuws juni 2020

In het vorige Meandernieuws heb ik aangekondigd dat deze nu weer maandelijks uitkomt. In elk Meandernieuws neem ik een stukje op over een thema dat belangrijk is in montessorionderwijs. Deze keer is het thema zelfstandigheid.

Zelfstandigheid

De meeste ouders kennen het wel: hun peuter van 2-3 jaar protesteert omdat een van de ouders iets voor het kind wil doen. Het kind reageert met “Zelf doen!”.

Kinderen hebben een sterke intrinsieke motivatie om zich te ontwikkelen. Ze ontwikkelen op jonge leeftijd door veel te doen en door gebruik te maken van alle zintuigen. Door veel uit te proberen, maken ze veel fouten waar ze snel van leren. Het moment dat iets lukt en het besef dat ze het zelf hebben gedaan, geeft kinderen een kik. Ze ervaren dat als een beloning wat de intrinsieke motivatie stimuleert.

Wij volwassenen zijn snel geneigd om kinderen te helpen omdat we ze zien worstelen met een probleem. Dit kan een rits van een jas zijn die niet (snel) open of dicht gaat, cijfers die niet juist liggen op het honderdbord, of een redactiesom die lastig blijkt te zijn. In het montessorionderwijs vinden we het belangrijk dat kinderen leren om door te zetten en zelf succeservaringen op te doen. Daarom helpen we in de onderbouw de kinderen het zelf te doen. In de middenbouw ligt het accent meer op het ‘leren zelf te doen’. In de bovenbouw zijn de kinderen in een fase gekomen waarin we het ze zelf laten doen.

Zelfstandigheid betekent dus niet dat de leerkracht het kind aan zijn lot overlaat en de leerstof zelf maar moet uitvinden. Het is net als met taal en rekenen. Zelfstandigheid is een vaardigheid die we in een leerlijn (help – leer – laat me het zelf doen) in de schoolloopbaan bij ons op school aan kinderen meegeven.

Kinderen die op een montessorischool hebben gezeten, kunnen gewoon instromen op een klassikaal georganiseerde school voor Voortgezet Onderwijs. Ze wennen snel aan het nieuwe systeem. In het algemeen hoor je op VO-scholen vaak dat kinderen die op een montessorischool hebben gezeten beter kunnen plannen en zelfstandiger zijn. Dat vinden wij altijd fijn om te horen, want dat zijn vaardigheden die onze kinderen de rest van hun leven nodig hebben.

Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de kinderen dat ouders en school beide de zelfstandigheid belangrijk vinden. Het ligt voor de hand dat kinderen sneller leren zelfstandig te werken en te handelen als op school én thuis dit wordt uitgedragen. Zelfstandigheid is daarin hetzelfde als ‘plezier in lezen’. Als ouders dit ook belangrijk vinden en zorgen dat naast op school ook thuis geregeld met hun kind wordt gelezen, dan is de kans flink groter dat het kind daadwerkelijk plezier gaat krijgen in het lezen.

 

Alternatief voor sportdagen

In plaats van sportdagen met meerdere groepen bijeen, hebben we gekozen voor een sportieve buitenactiviteit voor elke groep afzonderlijk van ongeveer 1,5 uur. De activiteiten zijn op het schoolplein of in een parkje op loopafstand van de school. Op deze manier kunnen we alle kinderen toch nog een leuke activiteit bieden, binnen de kaders van wat er nu mogelijk is.

U krijgt een bericht van uw eigen leerkracht of van onze vakdocent gym, meester Ramon, wanneer de activiteit voor de groep van uw kind gepland staat.

 

Schoolvakanties 2020-2021

Eerste schooldag

Ma 31 augustus 2020

Herfstvakantie

Za 17 t/m zo 25 oktober 2020

Kerstvakantie

Za 19 december 2020 t/m zo 3 januari 2021

Voorjaarsvakantie

Za 20 t/m zo 28 februari 2021

Pasen

Ma 5 april 2021

Meivakantie

Za 24 april t/m zo 9 mei 2021

Hemelvaartweekend

Do 13 mei 2021 t/m zo 16 mei

Pinksteren

Ma 24 mei 2021

Zomervakantie 

Za 17 juli t/m zo 29 augustus 2021

 

Overige schoolvrije (mid)dagen 2020-2021

Studiedag

Woe 23 september 2020

Studiedag

Di 17 november 2020

Studiemiddag

Ma 18 januari 2021 (kinderen om 12.00 uur vrij)

Piekdag

Do 4 februari 2021

SPO-Personeelsdag

Ma 22 maart 2021

Studiemiddag

Woe 10 maart 2021 (kinderen die ochtend gewoon school)

Studiedag

Vrij 23 april 2021

Studiemiddag

Woe 2 juni 2021

Piekdag

Di 22 juni 2021n

Studiemiddag

Do 7 juli 2021 (kinderen om 12.00 uur vrij)

 

Groepsindeling en personele bezetting uiterlijk op 1 juli bekend

Op dit moment leggen wij de laatste hand aan het personeelsplaatje voor komend schooljaar. Uiterlijk op woensdag 1 juli, als alle kinderen hun rapport meekrijgen zullen wij de namenlijst van de groep van uw kind en de personele bezetting van alle groepen met uw kind en daarna ook met u delen.

In vorige jaren heeft u de personele bezetting eerder van ons gekregen. Omdat er dit jaar tot 1 juli nog wijzigingen kunnen optreden, hebben we ervoor gekozen om de informatie niet nu al met u te delen. Het risico bestaat anders, dat we u daarna nog een gewijzigd plaatje zouden moeten sturen.

Alleen voor de kinderen die nu in de instroomgroep of groep 3 zitten, wijzigt de samenstelling van de groep waarin zij zitten. Voor de kinderen van groep 3 heeft dit te maken met de vorming van groepen 3-4 volgend schooljaar. De betreffende ouders hebben hier bericht over gekregen. De samenstelling van de overige groepen wijzigt niet.

 

Volgend jaar lagere ouderbijdrage

Omdat dit schooljaar de schoolreisjes en de kampen niet door konden gaan, is een aanzienlijk deel van de ouderbijdrage niet besteed. Er zijn wel kosten gemaakt voor het annuleren van het vervoer en entreegelden. Aan het eind van het schooljaar maken we hiervan een eindafrekening. Het bedrag dat nog resteert, zal begin volgend schooljaar in mindering worden gebracht op de rekening die u krijgt voor de ouderbijdrage 2020-2021.

Dit geldt niet voor de ouderbijdrage voor de kinderen die nu in groep 8 zitten. De ouderbijdrage voor deze kinderen wordt ingezet om de uitvoering van de eindmusical toch door te kunnen laten gaan. We hebben hiervoor een zaal gehuurd in bioscoop Kinepolis bij de Jaarbeurs in Utrecht. Daarnaast gebruiken we een deel van het bedrag voor de afscheidsochtend op woensdag 15 juli.

 

Oudergesprekken

Aan het eind van dit bijzondere schooljaar willen wij graag met alle ouders en hun kind een afsluitend gesprek voeren. De gesprekken voeren we dit jaar online. U krijgt binnenkort via Social Schools bericht wanneer u zich voor dit gesprek/deze gesprekken kunt inschrijven. De inschrijving doen we ook via Social Schools. Als het tijdstip van het gesprek vaststaat, krijgt u van de leerkracht via de mail een uitnodiging met een link om aan het gesprek deel te nemen.

 

Vacature Gemeenschappelijke MedezeggenschapsRaad (GMR)

Elke onderwijsinstelling kent een Medezeggenschapsraad (MR). Daarin zitten enkele ouders en personeelsleden die namens ouder en personeel de directie adviseren over allerlei onderwerpen die op school spelen. Over een aantal onderwerpen heeft de MR instemmingsrecht. Dat betekent dat een besluit eerst voorgelegd moet worden aan de MR, die er al dan niet mee instemt. Pas daarna kan het besluit ook worden uitgevoerd.

Onze school is onderdeel SPO Utrecht, het schoolbestuur waaronder alle openbare scholen in de gemeente Utrecht vallen. Met alle scholen samen kent SPO Utrecht een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. In deze Raad bespreekt het College van Bestuur van SPO het beleid dat voor alle scholen van SPO geldt. De Raad wordt gevormd door vertegenwoordigers van Medezeggenschapsraden. Vanuit onze MR zit juf Adinda in de GMR.

Op dit moment heeft de GMR een vacature voor de functie van voorzitter en voor de functie van secretaris. De vacature is als aparte bijlage toegevoegd. Lijkt het u wat, neem dan vooral contact op om meer informatie te vragen.

Vacature GMR

 

 

Meandernieuws Maart 2020

En toen gingen de scholen dicht....

Vorige week maandag was voor ons een onwerkelijke dag. De meeste leerkrachten waren om 8.00 uur op school, maar we wisten al dat er die dag geen kinderen zouden komen. Wat ons te doen stond was om, ondanks de sluiting van alle scholen, het onderwijs toch zoveel mogelijk door te laten gaan. Er is die dag en de dag erna hard gewerkt om alle kinderen vanaf woensdag zoveel mogelijk een dagelijkse structuur te geven met elke dag een aantal taken op het gebied van taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen. Gelukkig konden we daarbij gebruik maken van digitale middelen die we al voor handen hadden en waarmee we al een aantal jaren werken. De leerkrachten van de onderbouw hebben werkboekjes gemaakt, passend bij het thema waarmee we net gestart waren: dieren. Voor zowel leerkrachten, ouders en kinderen zijn er documenten met instructies gemaakt en is er een instructiefilmpje opgenomen. Wat een productiviteit in korte tijd.

 

En woensdag was het dan zover: de kinderen én de ouders krijgen dagelijks een bericht van de leerkracht. Tussen 10.00 en 12.00 uur kunnen ze daarover met hun leerkracht mailen of chatten. Ouders die thuis niet over voldoende of goed werkende laptops beschikten, konden er een lenen van school. Ouders van de groepen 1 t/m 5 konden op woensdag werkboekjes komen ophalen voor hun kind(eren).  We realiseren ons dat het voor velen van u ook een uitdaging is om én uw eigen kinderen op te vangen en waar nodig te helpen bij hun schoolwerk, én tegelijkertijd zelf ook thuis te werken. We leren zelf ook elke dag bij als het gaat om het inzetten van online hulpmiddelen!

 

De meeste kinderen zijn enthousiast aan de slag gegaan met het werk wat ze dagelijks op krijgen. Voor de kinderen die nog meer willen doen, geven we wekelijks extra werk op dat zij kunnen doen.  We merkten dat het in sommige gezinnen wat meer tijd kostte om alles op de rit te krijgen en dat sommige kinderen wat meer aansporing nodig hebben. De leerkrachten kunnen goed volgen wat de kinderen doen en zoeken soms wat extra contact om kinderen te stimuleren.

Wij kijken tevreden op de eerste dagen terug.  We krijgen van veel ouders ook positieve reacties. Tegelijk kan het zijn dat nog niet alles goed loopt. Daarom hebben we bij deze nieuwsbrief ook een korte vragenlijst toegevoegd, met het verzoek deze in te vullen:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9hk-ZkghTU2C3W8IUz8DS4_mAJi8Re1PilWfouwj-mxUN1RRT0JUQzAyTThUOUdMOEZMUEMxMTBPRy4u

 

We weten niet hoelang de huidige situatie nog voortduurt, maar houden er rekening mee dat de scholen langer dicht moeten blijven dan 6 april. De cijfers over het aantal coronabesmettingen blijven stijgen en er zijn helaas ook steeds meer doden te betreuren. Eind deze week verwacht ik meer duidelijkheid over de vraag hoe lang de basisscholen nog gesloten blijven.

De leerkrachten stemmen online en telefonisch met elkaar hun werkwijze af en wisselen tips uit over het maken van instructiefilmpjes en andere werkvormen.  Wekelijks overleggen Erik en ik online met de bouwcoördinatoren en de intern begeleiders over het verloop van het onderwijs. En we volgen ook hoe het met iedereen gaat. Is iedereen nog gezond, heeft er iemand hulp nodig etc.

 

Opvang kinderen van ouders in vitale beroepen

In de eerste week dat onze school gesloten was, hadden wij nog geen aanmeldingen van ouders in vitale beroepen die opvang nodig hadden. In de loop van de week ontvingen we enkele aanmeldingen. Deze week zijn er drie kinderen die enkele dagen per week naar school komen. Voor volgende week heb ik daarnaast nog enkele aanmeldingen ontvangen. Mochten er nog ouders zijn die werkzaam zijn in vitale beroepen en zelf de opvang van hun kind(eren) niet meer rond krijgen, stuurt u mij dan een mail met uw verzoek. Mijn mailadres is annick.vandergeest@spoutrecht.nl

 

Lesmateriaal ophalen

De afgelopen dagen hebben verschillende ouders ons gevraagd om lesmateriaal te mogen ophalen voor hun kind. Dat kan, maar altijd na overleg met de leerkracht. Die kan nagaan op welke dagen er iemand op school is, omdat er kinderen opgevangen worden die dag. Tot nu toe is dat op maandag t/m donderdag. De tijd waarop, na overleg, materiaal opgehaald kan worden, is tussen 8.30 en 9.00 uur. Wilt u zoveel mogelijk alleen komen of alleen met het kind waarvoor u materiaal nodig heeft?

 

Geen evenementen tot 1 juni

Gisteren heeft de regering aanvullende maatregelen genomen om het aantal besmettingen met het corona virus zoveel mogelijk te beperken. Daaronder is het verbod van alle evenementen tot 1 juni. Dat betekent dat, ook als de scholen weer open zijn, een aantal geplande activiteiten geen doorgang kan vinden. Dat geldt voor het kamp van de groepen 6, het kamp voor de groepen 7 en 8 en het schoolreisje van de groepen 1-2-3. Deze stonden allemaal in mei gepland. We onderzoeken nog wel de mogelijkheid om deze te verplaatsen naar een latere datum, maar of dat nog gaat lukken in deze onzekere tijd, is de vraag. Mogelijk moeten er ook nog andere activiteiten afgelast worden.  De beide bouwcoördinatoren inventariseren dat nu en laten de ouders van de betreffende groepen dit dan zo snel mogelijk weten. We vinden het ontzettend jammer dat deze activiteiten niet door kunnen gaan, maar hebben er begrip voor, gezien de ernst van de huidige situatie. Hopelijk kunnen we in de maand juni of begin juli nog een alternatief bieden voor de kinderen die dit nu moeten missen.

 

Personeel

In de vorige nieuwsbrief heb ik u al laten weten dat juf Yvonne (groep 6b) en juf Silvia (groep 8b) stapsgewijs weer taken op zich nemen. Nu we geen fysiek onderwijs geven, is het voor hen en voor ons ook even zoeken hoe dit te doen. Zij helpen collega’s, kijken werkstukken na en doen mee in de opvang van de kinderen die nu op school komen. Helaas kan juf Lisa (groep 7b) nu niet op de gebruikelijke manier afscheid nemen van kinderen en ouders. Datzelfde geldt voor de collega’s van het team. We hebben afgesproken dat zij op een later moment nog een keer afscheid komt nemen, zowel van de kinderen als van de collega’s.  De vacature die door haar vertrek was ontstaan is gelukkig vervuld. Per 1 april wordt Steffie van Alphen de nieuwe leerkracht van groep 7b op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. Op dinsdag gaat juf Sabeth lesgeven aan groep 7b. De komende twee weken zal juf Steffie dagelijks de kinderen mailen en met hen chatten.

Tot nu toe hebben wij in het team gelukkig nog niet te maken gehad met collega’s die besmet zijn geraakt met het corona virus. Wel zijn er meerdere collega’s die er in hun persoonlijke omgeving mee te maken krijgen.  We nemen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de kinderen alle voorzorgsmaatregelen waartoe het RIVM en de GGD ons oproept.

Namens het hele team wensen wij u allen veel gezondheid voor de komende periode.

Annick

Meandernieuws Februari 2020

Ontwikkelingen onderwijs

In het kader van de overgang naar Eigentijds Montessori onderwijs hebben we dit jaar de eerste verandering doorgevoerd in het taalonderwijs. Voor de groepen 4-5 zijn Montessori taalkasten aangeschaft, waarmee de kinderen zelfstandig aan opdrachten kunnen werken. Het was voor de kinderen even wennen om zelf te kiezen, merkten de leerkrachten. Nu gaat het ze goed af en zien we hen er met veel enthousiasme mee werken. Volgend jaar gaan we ook in de groepen 3-4 met de taalkasten werken.

Een volgende stap die we gaan zetten is het doorvoeren van veranderingen in het rekenonderwijs. Begin dit jaar is ook voor rekenen nieuw Montessorimateriaal op de markt te komen onder de naam “Ik wil rekenen!”. Begin februari zijn drie leerkrachten naar een informatiebijeenkomst hierover geweest. Ook hebben twee leerkrachten een Montessorischool bezocht die al met het nieuwe materiaal werkt. Ze kwamen enthousiast terug. Binnenkort besluiten we of we hier volgend jaar mee gaan werken en in welke groepen.

 

Personeelszaken

Het zal de meesten van u niet ontgaan zijn dat het steeds moeilijker wordt om bij ziekte van een leerkracht een vervanger te vinden. Met name groep 8b heeft dit jaar ongelooflijk veel pech.

De invalpool van SPO Utrecht is weliswaar nog goed gevuld, maar veel invallers worden ingezet bij langdurige ziekte of op vacatures die tijdens het schooljaar ontstaan. Het probleem is het grootste in de bovenbouw. Er zijn geen invallers meer die meer dan 1 dag per week beschikbaar zijn. We staan de komende tijd voor de grote uitdaging om in deze tijden van lerarentekort de kwaliteit van ons onderwijs op peil te houden.

 

Juf Silvia (8b) en juf Yvonne (6b) zijn beiden hun uren weer aan het opbouwen. Ze doen nu nog taken buiten de klas, ter ondersteuning van de invallers die nu voor hun groep staan.

Na de voorjaarsvakantie start Sabeth Kok als nieuwe leerkracht bij ons op school. Ze vervult de vacature die in groep 4-5c was ontstaan door het vertrek van juf Mariëlle.

Jammer genoeg hebben we inmiddels een nieuwe vacature: juf Lisa (7b) heeft per 1 april een nieuwe baan. Zij blijft in het onderwijs, maar niet als groepsleerkracht. De sollicitatieprocedure voor deze vacature loopt nog.

 

Presentaties ouderavond 8 januari

Het heeft even geduurd voordat we de presentatie ontvangen hebben van Maarten Stuifbergen, die hij gehouden heeft op de ouderavond over Montessori onderwijs en opvoeding. U vindt hem nu als bijlage bij dit Meandernieuws. Ook de presentatie met de stand van zaken in ons veranderproces naar Eigentijds Montessori onderwijs is bijgevoegd.

DekrachtvanMontessori_DeMeern_def.pdf

20200108 Op weg naar eigentijds Montessorionderwijs.pdf

 

Geslaagde dansvoorstelling groepen 1-2

Afgelopen woensdag hebben de kinderen van de groepen 1-2 in de speelzaal een hele mooie dansvoorstelling laten zien. De weken ervoor hadden ze een aantal lessen van een vakleerkracht. Ze deden allemaal vol enthousiasme mee en veel kinderen hadden zich mooi verkleed. Op de foto’s hieronder een impressie.

 

Aanstaande vrijdag alle leerlingen vrij om 12.00 uur

Alle leerlingen hebben vrijdag alleen de ochtend les. Zij krijgen die dag hun rapport mee naar huis. De gesprekken over de rapporten zijn meteen na de voorjaarsvakantie. Vanaf heden kunt u zich via Social Schools inschrijven voor het gesprek over uw kind.

 

 

Meandernieuws Kerstmis 2019

Personeelszaken

Het is gelukt om de twee vacatures te vervullen die ik in het vorige Meandernieuws noemde. Per 1 maart start Sabeth Kok als leerkracht in groep 4-5c. Sabeth heeft veel ervaring als Montessori leerkracht in groep 3-4-5. Na 10 jaar op een kleine school gewerkt te hebben, wil zij nu de overstap maken naar een grotere school. We denken dat zij met haar ervaring veel kan bijdragen aan ons traject om Eigentijds Montessorionderwijs neer te zetten. In verband met haar opzegtermijn kan zij pas op 1 maart bij ons starten.  Dat betekent dat we de eerste drie weken van februari zullen overbruggen met een invalkracht. 

Ook de tijdelijke vacature voor de instroomgroep is vervuld. Debra Degirmenci komt tot de zomervakantie op maandag, dinsdag en woensdag bij ons werken. Debra heeft in april dit jaar de PABO afgerond en als laatste stage in een groep 1-2 gewerkt. Ze heeft er veel zin in om bij ons te gaan starten. De eerste intakes heeft zij vorige week samen met juf Corinne gedaan. Debra gaat een duo vormen met juf Shaana, die op donderdag en vrijdag in deze groep gaat werken. 

Zowel juf Silvia als juf Yvonne kunnen na de kerstvakantie helaas nog geen lesgevende taken op zich nemen. De huidige invallers in groep 6b (juf Ilse en juf Belle) en 8b (juf Jill een juf Najima) blijven gelukkig voorlopig voor ons beschikbaar. Dat geeft in beide groepen rust. 

 

Staking 30 en 31 januari 

Zoals u uit media hebt kunnen lezen, hebben de onderwijsvakbonden opgeroepen tot een tweedaagse staking in januari. U heeft ook kunnen lezen dat er een onderhandelaarsakkoord is voor een nieuwe CAO, met een salarisverhoging voor de leerkrachten en een betere waardering voor onderwijsondersteunend perstoneel en directeuren. Dat neemt echter niet weg dat de salariskloof tussen leerkrachten in het primair en het voortgezet onderwijs nog steeds te groot is. Ook zijn er geen structurele extra middelen naar het onderwijs gegaan, terwijl deze wel nodig zijn om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden. Een eerste peiling in het team liet zien dat veel collega’s overwegen om aan deze staking mee te doen. Na de kerstvakantie nemen we een definitief besluit. 

Ik adviseer u om er rekening mee te houden dat de school op 30 en 31 januari gesloten zal zijn.

 

Ouderavond 8 januari 

Een aantal mensen heeft al aangegeven of ze 8 januari wel of niet naar de ouderavond zullen komen. Mocht u dat nog niet gedaan hebben, dan vragen we u dit alsnog even te doen. Op die manier kunnen wij een goede inschatting maken van het aantal flessen bubbels die we in moeten slaan om op het nieuwe jaar te kunnen proosten en hoe groot de zaal moet zijn voor onze gastspreker van die avond (zie het Social Schools bericht van afgelopen maandag, 16 december). U kunt uw aanwezigheid aangeven in de kalender van Social Schools bij de activiteit van 8 januari. 

 

Tot slot wensen wij u allen een paar heerlijke weken en alvast een mooie start van 2020! 

Team de Meander 

 

Meandernieuws November - December 2019

Studiedag 6 december

Op vrijdag 6 december staat weer een studiedag voor het team op het programma. In de ochtend staan we stil bij de ondersteuning die wij kinderen op onze school kunnen bieden en wat ieders rol daarin is: welke stappen zet de leerkracht als het leren van een kind niet helemaal verloopt zoals we zouden willen en hoe kunnen we kindgesprekken daarbij nog beter inzetten. Het middagprogramma is ingeruimd voor de montessoriopleiding. Deze keer is het thema: observeren. 

 

Vrijdag 20 december hele dag school 

In eerdere schooljaren waren alle kinderen op de vrijdag voor de kerstvakantie om 12.00 uur vrij. Dit jaar hebben de groepen 3 t/m 8 de hele dag les. We hebben er dit jaar voor gekozen om in plaats van deze dag alle kinderen de vrijdag voor de voorjaarsvakantie om 12.00 uur vrij te geven.  

 

Save the date: woensdag 8 januari ouderavond 

We willen u halverwege het schooljaar laten zien waar we nu staan in het verandertraject naar eigentijds montessorionderwijs. Als tweede onderdeel van het programma vertelt een Montessori deskundige hoe u de uitgangspunten van Maria Montessori in uw opvoeding thuis invulling kunt geven. Als laatste onderdeel van het programma zal het Buurtteam vertellen voor welke vragen u een beroep op hen kan doen. U krijgt binnenkort nog een aparte uitnodiging voor deze avond.  

 

Meerdere malen per jaar open inloop ouders 

Ook dit jaar hebben we veel positieve reacties gekregen van ouders over de open inloop in de groepen eind september. De kinderen vinden het leuk om te laten zien waar ze in de klas mee bezig zijn en ouders krijgen zo een beter beeld van het onderwijs op onze school. Dat verhoogt de betrokkenheid en zorgt er zo weer voor meer motivatie bij de kinderen. Een win-win situatie dus! 

Vanaf dit schooljaar willen we het vaker in het jaar een open inloop organiseren. De eerstvolgende keer is op donderdag 20 februari van 14.15 tot 14.45 uur. De kinderen laten dan zien met welk thema zij de afgelopen periode bij wereldoriëntatie bezig zijn geweest en wat ze hiervan hebben geleerd. Noteert u het alvast in uw agenda? 
 

Personeelszaken 

Na een goede start van het schooljaar zijn er helaas rond de herfstvakantie twee leerkrachten voor langere tijd uitgevallen, juf Silvia (8b) en juf Yvonne (6b). We zijn er gelukkig in geslaagd voor beiden twee vaste vervangers te vinden. In beide groepen vraagt deze situatie wel extra inzet van de bovenbouwcoördinator (Wieteke) en de intern begeleiders. Ik ben blij met de bereidheid van alle teamleden om de invallers wegwijs te maken. Tegelijk zie ik dat het veel energie vraagt.  

Zowel juf Silvia als juf Yvonne verrichten nu enkele uren per week ondersteunende taken. Zij bouwen dit stapsgewijs uit. Het is nu nog niet te voorspellen wanneer zij weer lestaken op zich kunnen nemen. 

Naast deze twee ziektegevallen ontstaan er begin volgend jaar twee vacatures. Juf Mariëlle (4-5b) neemt per 1 februari ontslag. Zij gaat dichter bij huis in het speciaal onderwijs werken. Heel jammer om op deze manier een ervaren montessorileerkracht te zien vertrekken! Daarnaast heeft juf Lindy (leerkracht onderbouw) besloten om haar ouderschapsverlof te verlengen tot het eind van dit schooljaar. Zij zou na de kerst drie dagen de instroomgroep gaan doen, samen met juf Shaana. Waarschijnlijk kan deze tijdelijke vacature vanuit de invalpool van SPO ingevuld worden. De werving voor de andere vacature is gestart.

Als laatste punt meld ik u een wijzing van werkdagen van meester Sjohn, onze conciërge. Hij heeft vanaf vorige week op vrijdag zijn vrije dag in plaats van de woensdag. Zij werkdagen zijn nu maandag t/m donderdag tot 14.30 uur (op woensdag tot 12.00 uur). 

 

Ouderbijdrage 

De inning van de ouderbijdrage is later gestart dan ik in het vorige Meandernieuws aankondigde. Dit heeft te maken met een wisseling van penningmeester bij de OR.  Als het goed is hebben alle ouders inmiddels via ClubCollect een mail gehad met de rekening(en). 

Hieronder nog even het overzicht met de bedragen per schooljaar: 

 

 

 

Basisbedrag 

Schoolreisje/kamp 

Totaal 

Groep 1-2 en 3 

€ 20 

€ 38,25 

€ 58,25 

Groep 4-5 

€ 20 

€ 42,50 

€ 62,50 

Groep 6 

€ 20 

€ 58,50 

€ 78,50 

Groep 7 en 8 

€ 20 

€ 94,00 

€ 114,00 

 

De ouders van de kinderen die na december starten in groep 1-2 betalen alleen het bedrag voor het schoolreisje.  

 

Heeft u geen mail ontvangen, neem dan contact op met de penningmeester van de OR: Angenietje Winsemius via het mailadres: ouderbijdragedemeander@gmail.com. 

Mocht de hoogte van de ouderbijdrage voor u een probleem zijn, dan verzoek ik u hierover contact met mij op te nemen. Heeft u voor uw kinderen een U-pas, dan kunt u deze gebruiken om een deel van de ouderbijdrage door de gemeente Utrecht te laten betalen. Wij hebben daarvoor een kopie van de pas nodig (voorkant én achterkant). Deze kunt u inleveren bij de meester Sjohn, onze conciërge.

Annick van der Geest 

 

Meandernieuws September - Oktober 2019

Studiedag 19 september

We hebben met het team afgelopen donderdag een geslaagde studiedag gehad. In het ochtendprogramma ging het over ieders kwaliteiten (en ook valkuilen) en wisselden we ervaringen uit over feedback geven aan elkaar. Dat leverde mooie gesprekken persoonlijke actiepunten op.

Het middagprogramma stond weer in het teken van Montessori., deze keer was het thema “De voorbereide omgeving”. Een belangrijk uitgangspunt van Maria Montessori is dat de leerkracht de ruimte zodanig inricht en voorbereid dat kinderen uitgenodigd worden om er te leren en te ontdekken. Dat gebeurt door materiaal uitnodigend te presenteren, bijvoorbeeld met een aandachtstafel. Tegelijk is het belangrijk om te zorgen dat er geen overdaad aan materiaal is, zodat de kinderen goed kunnen focussen op waar ze op dat moment mee bezig zijn. Dit thema zal zeker de komende tijd nog terugkomen in de overleggen binnen het team! De volgende opleidingsbijeenkomst is op de studiedag van maandag 28 oktober.

Open inloop aanstaande vrijdag

Net als vorig jaar hebben we aan het begin van het schooljaar een inloopmoment gepland waarin de kinderen in de verschillende groepen laten zien wat zij leren. Deze keer is het op vrijdag. Aanstaande vrijdag kunnen ouders met een kind in groep 1-2 aan het eind van de ochtend, van 11.30 tot 12.00 binnenlopen. De kinderen leggen een werkje neer en vertellen erover. De leerkracht is aanwezig om vragen die u heeft te beantwoorden. Voor de andere groepen is het inloopmoment op vrijdagmiddag vanaf 14.15 uur. U kunt zien wat de kinderen bij de verschillende vakken leren. Vorig jaar vonden de kinderen het erg leuk om hierover te vertellen aan hun ouders. Er zijn vast ook al werkstukken te zien die de kinderen de afgelopen twee weken gemaakt hebben.

Kinderboekenweek

Volgende week is het weer zover, de Kinderboekenweek gaat van start. Het thema van dit jaar is: Reis je mee?  De taalwerkgroep heeft weer voor alle groepen een boekenpakket aangeschaft om met de kinderen te lezen en in gesprek te gaan over dit onderwerp. Op woensdag 2 oktober is de aftrap met een korte voorstelling door de leerkrachten voor de groepen. U kunt in de week erna tekeningen, en andere creatieve uitingen over dit thema verwachten. Tijdens deze week zullen de oudere kinderen aan de hand van een verteltas activiteiten doen met jongere kinderen. Op Social Schools krijgt u er zeker een berichtje over!

Heeft u overigens al gezien dat onze schoolbibliotheek verhuisd is van de aula naar de eerste etage? De bibliotheekouders hebben er een hele mooie ruimte van gemaakt die uitnodigt om er een boek te komen lenen. Het past mooi bij een van onze speerpunten dit jaar: verhogen van het leesplezier bij de kinderen!

Schoolgids

De schoolgids 2019-2020 is af en kan gedownload worden vanaf onze website. Alles wat u moet weten over onze school kunt u erin vinden.

Ouderbijdrage

Omdat de kinderen van groep 5 dit jaar niet op kamp gaan, kan de ouderbijdrage voor deze kinderen omlaag.  De kinderen van de groepen 4-5 gaan op schoolreisje en eten daarna op school. Dit maakt dat de ouderbijdrage voor deze kinderen iets hoger wordt dan voor de kinderen uit de groepen 1-2 en 3. Ook hebben we te maken met prijsstijgingen van de attracties waar we met de kinderen naartoe gaan en worden de kosten van de accommodaties voor de kampen hoger. In overleg met de MR en de OR zijn de bedragen voor dit schooljaar als volgt vastgesteld:

Basisbedrag

Schoolreisje/kamp

Totaal

Groep 1-2 en 3

€ 20

€ 38,25

€ 58,25

Groep 4-5

€ 20

€ 42,50

€ 62,50

Groep 6

€ 20

€ 58,50

€ 78,50

Groep 7 en 8

€ 20

€ 94,00

€ 114,00

Begin oktober kunt u de rekening verwachten. Ook dit jaar hebben we dit uitbesteed aan ClubCollect. Vorig schooljaar is de inning goed verlopen en hebben bijna alle ouders de ouderbijdrage betaald. Er is goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid gespreid te betalen.  Mocht de hoogte van de ouderbijdrage voor u een probleem zijn, dan verzoek ik u hierover contact met mij op te nemen.

Update “Veel gestelde vragen en antwoorden over de overgang naar eigentijds montessorionderwijs”

Na de informatieavond in februari vorig schooljaar heb ik een overzicht gemaakt van de vragen die ouders toen stelden over hoe we op onze school invulling gaan geven aan Eigentijds Montessorionderwijs en welke veranderingen dat met zich mee gaat brengen.  Op dat moment stonden we nog aan de start van het proces en konden we over veel onderwerpen nog geen duidelijkheid geven. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en is er over een aantal onderdelen meer helderheid.  Via onderstaande link vindt u de nieuwe versie van de “Veel gestelde vragen en antwoorden”.

Veel gestelde vragen Montessoritraject

Annick van der Geest

 

 

 

Meandernieuws juli 2019

 

Update personeelsbezetting volgend schooljaar

Eind mei heeft u van mij een overzicht gekregen welke leerkrachten volgend jaar in welke groepen gaan werken. Hierop zijn nog enkele wijzigingen.

Als eerste hebben we de afgelopen maanden nog een aantal aanmeldingen gekregen voor kinderen die volgend schooljaar starten in groep 1-2. Dat is heel mooi. Het betekent dat we ook volgend jaar een instroomgroep starten, deze keer vanaf de kerstvakantie. Omdat de start van deze groep samenvalt met de terugkeer van juf Lindy na haar ouderschapsverlof, is de keuze gemaakt dat zij in de instroomgroep gaat werken op maandag, dinsdag en woensdag. Juf Shaana gaat op donderdag en vrijdag in deze groep werken. Voor de kinderen van groep 1-2b bieden we op deze manier meer continuïteit. Juf Corinne en juf Suzanne blijven het hele schooljaar de vaste leerkrachten van deze groep.

Helaas gaat juf Hilde gaat ons verlaten. Op onze school konden wij haar voor volgend schooljaar nog maar één dag bieden als vakleerkracht. Zij heeft binnen SPO Utrecht een andere school gevonden waar zij meer kan werken. We gaan haar betrokkenheid en organisatietalent missen! Binnen het bestand van vakleerkrachten bij SPO Utrecht zoeken wij nu naar een vervanger voor haar. Het ziet ernaar uit dat dit gaat lukken.

In het personeelsplaatje dat ik u in mei stuurde, stond nog een vacature van één dag in groep 6b. Ook hiervan is eind deze week duidelijk of we deze hebben vervuld. Ik zal de ouders van de betreffende groep nog vóór de vakantie laten weten wie de collega wordt van juf Yvonne.

Stand van zaken Montessoritraject

Eind mei was de tweede scholingsbijeenkomst. In het nieuwe schooljaar staan de volgende zes scholingsbijeenkomsten gepland. U heeft al een korte impressie over de tweede scholingsmiddag gekregen via Social Schools. Het thema was deze keer Zelfstandigheid. Naar aanleiding van literatuur en filmmateriaal hebben we dit onderwerp uitgediept. Het thema komt terug bij in onze startvergadering voor het nieuwe schooljaar: hoe geven we hier nu in de verschillende jaargroepen invulling aan en wat verwachten we van kinderen op welke leeftijd? We herijken de afspraken die we hierover nu in de verschillende groepen hebben. Ons doel is om – meer dan nu het geval is – een doorgaande lijn voor zelfstandigheid van de onderbouw naar groep 8 neer te zetten.

Ook hebben we met onze stuurgroep Montessori de keuze gemaakt om als eerste ons taalonderwijs anders in te gaan richten. We hebben de vernieuwde Montessori taalkasten aangeschaft en gaan daar volgend jaar mee werken in de groepen 4-5. Met deze taalkasten, die oefenmateriaal bevatten voor leerlingen van groep 3 t/m groep 5, kunnen we het aantal groepsinstructies terugbrengen en kinderen meer zelfstandig laten werken. De leerkracht maakt rondes en helpt de kinderen individueel als dat nodig is.

De stuurgroep Montessori oriënteert zich op de verschillende instrumenten die er zijn om de voortgang van leerlingen goed te volgen en dit vast te leggen. We vinden het erg belangrijk om dit op efficiënte manier te doen, bij voorkeur digitaal. In onze oriëntatie bij verschillende (Montessori)scholen hebben we al mooie voorbeelden gezien.

Vóór de vakantie zal ik nog een update verzorgen van de veel gestelde vragen en antwoorden die na de informatieavond begin dit jaar is uitgekomen.

 

Jaarkalender volgend schooljaar

De agenda in Social Schools is voor het volgend schooljaar grotendeels ingevuld. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk activiteiten nu al vast te leggen, zodat u hier rekening mee kunt houden in uw eigen planning. De informatieavond waarmee we het schooljaar altijd starten is gepland op donderdag 5 september. U krijgt hier in de laatste vakantieweek nog extra informatie over. Noteert u de datum alvast in uw agenda? Net als vorig jaar is eind september een inloopmoment gepland waarin de kinderen in de verschillende groepen laten zien wat zij leren. Deze keer is het op vrijdag 24 september, voor de groepen 1-2 aan het eind van de ochtend, voor de overige groepen in de middag.

 

Alle kinderen vrijdag 19 juli vanaf 12.00 uur vrij

In de agenda op Social Schools stond tot gisteren niet vermeld dat alle kinderen op de laatste schooldag alleen nog de ochtend op school zijn. Voor veel ouders is dit waarschijnlijk bekend, maar er zijn ook nieuwe ouders die dit misschien nog niet weten. Daarom vermeld ik het hier nog even uitdrukkelijk. We luiden om 12.00 uur met alle kinderen het schooljaar feestelijk uit!

 

 

Onze school

Schoolgids

Kind aanmelden

Ouders en school

Onze school Dit is de Meander Wat wij belangrijk vinden Onderwijs op maat Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben Ons gebouw Vreedzame school Ons team Schoolgids Bestuur Privacy verklaring
Aanmelden
Praktische informatie Schooltijden Vakantierooster en vrije dagen Jaarkalender Ziekmelden en verlof Buitenschoolse opvang Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
Betrokken ouders Betrokken ouders Ouderportaal Ouderraad Medezeggenschapsraad
Contact

Centrumlaan 1
3454 CX De Meern

030-6662681
directie.meander@spoutrecht.nl

Cornelia Netten

  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools